Şagirdin şəxsiyyət kimi formalaşdırılması prosesində
vaxtdan səmərəli istifadə vərdişlərinin aşılanması təcrübəsindən
Gültəkin
Rüstəmova
S.Bəhlulzadə adına Xarici
Dillər Təmayüllü Gimnaziyanın
tarix müəllimi
E-mail gultekin_xdtg@box.az
Rəyçi: Namiq
Əliyev
tarix üzrə fəlsəfə doktoru
Açar sözlər: innovativ
proseslər, vətənpərvər vətəndaş, tam hüquqlu vətəndaş, vaxt bölgüsü, vətəndaşlıq
mövqeyinin formalaşdırılması, əxlaqi keyfiyyətlər.
Ключевые слова: инновационные процессы, гражданин-патриот, равноправный
гражданин, распределение времени, формирование
гражданской позиции, нравственные качества.
Key words: Innovative processes, citizen-patriot, citizen
equal distribution of time, the formation of civic, moral qualities.
Bu gün Azərbaycan təhsilində həyata keçirilən
innovativ proseslər müəllimlərin qarşısında şagirdin bir şəxsiyyət kimi
yetişdirilməsi vəzifəsini qoyur. Özünün milli kimliyini dərk edən və mənsub
olduğu xalqın tarixi-mədəni irsini qoruyub saxlayan, gələcəkdə cəmiyyətdə tamhüquqlu bir vətəndaş olmağı
bacaran şəxsiyyət yetişdirmək təhsilimizin ümdə vəzifəsinə çevrilib. Hər bir
şagirdin şəxsiyyətə çevrilmə prosesi onun əvvəlcə bir vətəndaş kimi yetişdirilməsindən
keçir. Hamı qəhrəman ola bilməz, amma hamı vətəndaş olmalıdır. Şagirdə öz
hüquqlarını bildiyi kimi, qarşısında duran vəzifələri də vicdanla yerinə yetməyi
öyrətmək müəllimlərin qarşısında duran bir vəzifə borcudur.
Vətənpərvər vətəndaş
yetişdirmək, özünün müasir dünyada baş verən proseslərdəki yerini və rolunu müəyyənləşdirmək
müəllimin təhsildə yönəldiyi mühüm istiqamətdir. Vətəndaşlıq və vətənpərvərlik
cəmiyyət həyatında yaxından iştirak etməklə şəxsin inkişafına şərait yaradan zəruri keyfiyyətdir.
Vətəndaşlıq hüquq və vəzifələrini düzgün müəyyənləşdirməklə yanaşı vəzifələrini
vicdanla yerinə yetirmək və hüquqlarını tələb etmək bacarığıdır.Vətənpərvərlik
isə vətəninin və xalqının maraqlarını öz şəxsi maraqlarından üstün tutmaq
bacarığıdır ki, bu keyfiyyət də müəyyən kritik vəziyyətlərdə təzahür edir.
Vətəndaşlıq haqqında ilkin anlayışlar hələ antik
dövrlərdən formalaşmağa başlayıb. Vətəndaşlıq mövqeyinin formalaşdırılması gənclərin
cəmiyyət həyatına hazırlanması ilə başlayır. Şəxsiyyətin vətəndaşlıq mövqeyi
onun cəmiyyətdəki fəaliyyəti, insanlarla olan ünsiyyəti və ən nəhayyət özünün
özünə olan münasibətinin əks olunmasıdır.
Hal-hazırda cəmiyyətdə vətəndaşlıq
maraqlarının müntəzəm təminatı üçün
şagirdlərdə bu keyfiyyət yuxarı siniflərdən formalaşdırılmalıdır ki, bunun da nəticəsində onlar 18 yaşına çatıb vətəndaşlıq
hüququ qazananda, cəmiyyətin tam hüquqlu
üzvünə çevrilərək, aktıf fəaliyyətə başlaya bilsinlər. Təhsil prosesində şəxsiyyətin
formalaşdırılmasınin mühüm cəhəti odur ki, malik olduğu biliklərin məcmusunda o bir "vətəndaşlıq praktikası"nı da yaşaya bilir, belə ki, ona müəyyən vəzifələr tapşırılır, icra edərkən isə
şagird öz "əhəmiyyətini" hiss edir. Bu da onun gələcək həyatında
atdığı addımlarda, qəbul etdiyi qərarlatda bir qətiyyətlilik xarakterini
formalaşdırır. Düzgün müəyyənləşdirilmiş belə praktika məqsədyönlü şəkildə təşkil
edilməlidir.
Bizim tariximiz öz mənafeyini xalqının mənafeyinə
qurban vermiş vətənpərvərlik nümunələri ilə zəngindir. Bizim əcdadlarımızda
vətənə məhəbbət hissi o qədər yüksək olub ki, uğrunda canlarını belə əsirgəməyiblər.
Bu ,ən çox yadellilərlə mübarizələrə özünü əsk etdirir. Sinifdən sinifə keçdikcə
dərs prosesində belə hadisələri öyrənən şagird dərk edir ki, əcdadlarının ona
miras qoyduğu hər nə varsa onları qoruyub
gələcək nəsillərə ərməğan etməlidir. Bununla da şagird öz milli dəyərlərinə
qiymət vermək bacarığına yiyələnir, öz milli mirasına sahiblənir, gələcəkdə
müxtəlif şəraitlərdə öz milli maraqlarını qorumağı öyrənir.
Lakin bunu şagirdlərə necə öyrətmək lazımdır? Ənənəvi
dərs prosesində şagird passiv mövqedə qaldığı üçün tez yorulur, verilən
informasiyanın müəyyən bir qismini qavraya bilir. Belə olduğu halda biz keyfiyyətdən
danışa bilmərik. Mövzunun nə qədər maraqlı olmasından aslı olmayaraq əgər
şagird fərdilik hiss etmirsə, nəticə də
qənaətbəxş olmayacaq. Bu gün təhsilin yeni metodlarla tədrisinə diqqət
ayırırıqsa, şəxsiyyətin formalaşdırılması prosesini yeni metod və təlim texnologiyalarından
istifadə etməklə həyata keçirmək
lazımdır. Əvvəlcə biz məsələyə yeni prizmadan yanaşmalıyıq. Belə ki:
-
hər
bir şagirdə fərdi yanaşaraqla onun şəxsi keyfiyyətlərini üzə çıxarmaq
lazimdır;
-
bu
keyfiyyətlərin təlim prosesində düzgün istiqamətləndirilərək gələcək inkişafına
şərait yaratmaq zəruridir;
-
psixo-pedaqoji
şərait yaratmaqla şagirdlərdə özünə inam
aşılamaq əsasdır.
Ümumtəhsil məktəblərində hər bir şagirdə fərdi yanaşmaq
başlanğıcda mümkünsüz görünə bilər. Çünki müəllim hər bir şagirdlə fərdi olaraq işləməli, onun xarakterini,
qavrama qabiliyyətini, yaddaşını, təfəkkür tərzini yaxşı bilməli və yadda saxlamalı, hər bir şagird üçün onun imkanlarına müvafiq olan tədbirlər və fəaliyyət planı hazırlamalıdır. Bu
o qədər sadə iş olmasa da, lakin mümkündür.
Dərs prosesində müxtəlif didaktik
metodların tətbiq edilməsi, istər qruplarla iş, istərsə də fərdi iş
metodlarının seçilməsi şagirdlərin zehni inkişafının istənilən şəkildə istiqamətləndirilməsi
ilə nəticələnir. Məqsəd isə şagirdləri vətənpərvər bir şəxsiyyət kimi
yetişdirməkdir.
Bütün bu prosesin vaxtında işlənib hazırlanması,
onun şagirdlər tərəfindən dərk edilərək mənimsənilməsi müəyyən zaman
intervalında baş verəcək. Hər işin öhdəsindən vaxtında gələ bilməsi üçün əvvəlcə
şagirdlərə zaman-vaxt anlayışlarını düzgün aşılamaq, onları vaxtdan səmərəli
istifadə etməyə yönləndirmək lazımdır.
8-ci sinifdə tədris olunan "İnsan və cəmiyyət"
fənnində belə bir mövzu yer alıb "Zaman
və səmərəli həyat." Burda İ.V.Hötenin bir deyimini xatırlatmaq yerinə düşər:
"Önəmli işlər, əsla önəmsiz işlərin insafına tərk edilməməlidir".
Amma şagird hələ önəlmi işləri önəmsiz
işlərdən ayıra bilmirlər. Ona görə də öz
vaxtlarını düzgün bölə bilmirlər, nəticədə isə istənilən nəticə alınmır.
Gələcəkdə, cəmiyyətin tam hüquqlu vətəndaşı olduqda,
onların zamanla bağlı problemlərinin olamaması üçün məktəbdə təlim prosesində
şagirdlərə vaxtdan səmərrəli istifadə etmək, işlərini planlı şəkildə qurmaq
kimi vərdişlər aşılanmalıdır. Müsbət əxlaqi keyfiyyətlərlə yanaşı bu keyfiyyətlərin
də tərbiyə edilməsi gənc nəslin hərtərəfli inkişaf etmiş şəxsiyyət kimi
formalaşmasına yardım etmiş olar. Vaxtından səmərəli istifadə etməyi bacarmayan
şəxs cəmiyyətdə layiqli yerini tuta bilməz. Yüksək əxlaqi dəyərlərimiz olan
islam dəyərlərində də qeyd edilir ki, zaman Allahın bizə verdiyi əvanətlərdən
biridir və biz onun dəyərini bilməliyik.
Dərs
prosesində şagirdlərə əvvəlcə zaman haqqında tarix dərslərində əldə etdikləri
biliklər əsasında bir ümumiləşdirmə aparmaq tapşırılır: hər bir qrup müxtəlif
dövlətlərdəki zaman hesablama sistemi haqqındaq bilgi verməlidir.
Bəşər cəmiyyəyinin ilk dövrlərindən başlayaraq
insanların zamanı hesablamaq üçün istifadə etdikləri müxtəlif sistemlər, il
başlanğıcları günəş və su saatlarının kəşfi haqqında bilgilər dinlənilir.
Sonra şagirdlərin nəzərinə lövhədə əvvəlcədən
yazılıb amma üstü örtülmüş bir araşdırma mətni çatdırılır. Mətnin üzəri açılır,
lövhədə bunlar yazılıb:
70 il həyat;
-20 il yuxu;
-16 il təhsil almaq;
-4 il yemək;
-4 il səyahət;
-5 il şəxsi qulluq;
-3 il kino, teatr, televizor;
-3 il telefon danışıqları;
-1 il itmiş əşyaların axtarılması;
-14 il geriyə qalan zaman dilimi.
Müxtəlif müzakirələr aparılır, sonda nəticəni dinləməzdən əvvəl müəllim
başqa bir misal da çəkir (Əvvəlcədən sinifə bir şüşə qab və müxtəlif ölçülü
daşlar qoyur). Şüşə qabı əlində tutaraq onun içinə iri daşları qoyur, sinifə
müraciət edir, qab doludurmu?
Bəziləri "bəli", bəziləri
"xeyr", bəziləri "qismən doludur",- deyirlər. Sonra müəllim
bir qədər kiçik daşları qabın içinə yerləşdirir və yenə soruşur ki, qab
doludurmu, yoxsa yox, eyni cavabları alır, sonra qaba qum tökür, qum qabdakı
bütün böşluqları tutur, yenə sinifə sual olunanda hamı qabın boş olduğunu
deyir, bundan sonra isə qaba su tökülür,
qab artıq doludur. Burdan nə nəticə çıxır? Şagirdlər müxtəlif versiyalar söyləyir,
bəziləri vaxtlarını hələ çox olduğunu, bəzisi
hələ hər şeyin qabaqda olduğunu və s. fikirlər söyləyirlər. Müəllim isə nəticə
olaraq son fikri söyləyir: “Əgər böyük daşları əvvəlcədən yerləşdirməsən,
kiçiklər yerləşdiriləndən sonra böyüklərə yer qalmaz. Bəs həyatımızdakı böyük daşlar nədir?”
Şagirdlərin cavabı müxtəlifdir, ailəmiz, sevdiklərimiz, gələcəyimiz, təhsilimiz,
sağlamlığımız və s. Müəllim şagirdlərin fikrini cəmləşdirib ümumi nəticə çıxarır:
“Həyatınızın mühüm mərhələlərinə başlamamışdan öncə dayanın və dərindən fikirləşin,
sizin həyatınızda böyük daşlar nədir? Əgər
o, ailənizdirsə, siz ailənizin etimadını doğrulda bilmək üçün qətiyyətli olmalı
və qarşınıza qoyduğunuz məqsədə nail olmalısınız. Ailənizin etimadını
doğrultmaqla siz həm də həqiqi vətəndaş, cəmiyyətdə önəmli yer tutan bir şəxsiyyət
olcaqsınız. Eyni sözləri sevdikləriniz, gələcəyiniz, sağlamlığınız haqqında da əsaslandırmaq
olar. Əsas odur ki, istər şəxsi həyatınız, istərsə də gələcəkdə iş həyatınız
olsun, istəklərinizi əhəmiyyətinə görə sıralayın.
Vaxtınızı düzgün bölün.
Bir fəaliyyət planı tərtib edin.
Fikrinizi yayındıran məslələrdən uzaq durun.
Sizdə inamsızlıq yaradan dostlarınızdan uzaq durun.
Yuxu rejiminizi mütamadi qaydada nizamlayın.
Şəraitdən asılı olmayaraq optimist olun.
Hər işdə bir xeyir olduğuna inanın.
Səhvlərinizdən nəticə çıxarın.
Qərar verməyə tələsməyib, böyüklərin fikrini dinləyin.
Dərsin sonunda şagirdlərin gəldiyi nəticə: hər bir
şagird gələcəyin vətəndaşı, vətəninin patriotu, cəmiyyətin şəxsiyyəti kimi
yetişmək üçün vaxtından düzgün istifadə etməlidir. Bu günün baza bilikləri gələcəyimizə
qoyulan sərmayəmizdir.
Məqalənin
elmi yeniliyi ondan
ibarətdir ki, şəxsiyyətin hərtərəfli inkişafında, onun vətənpərvər vətəndaş kimi
formalaşdırılmasında vaxtdan səmərəli
istifadə etməyin, onu düzgün bölüşdürməyin əhəmiyyətli olduğu vurğulanır və bir
dərsin təcrübəsində isbat edlir.
Məqalənin
praktik əhəmiyyəri və tətbiqi. Məqalədə irəli sürülən müddəalardan və göstərilən təcrübədən müəllim və tərbiyəçilər
faydalana bilərlər.
Nəticə. Şagirdlərin hətərəfli inkişaf etmiş şəxsiyyət və vətənini
sevərək onu hər an qorumağa hazır olan vətənpərvər kimi fomalaşmasdırılması
üçün onlara müsbət əxlaqi keyfiyyətlərlə yanaşı eyni zamanda
vaxtdan səmərəli istifadə etmək vərdişləri də aşılanmalıdır.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat:
1. Sadıqov
F.B. Pedaqogika, Bakı, “Adiloğlu”, 2006.
2.R.Süleymanov, A.Abuşov "Mən və
karyeram","ASCOMP" MMC ,Bakı, 2013
3.Ə.Ağayev,U.Ələkbərov "İnsan və cəmiyyət",
VIII sinif dərslik, “Təhsil”, Bakı, 2012.
4. Hasan Başarı "Hayatı güzel ve Anlamlı
Yaşamak", Hayat yayımları, İstanbul, 2003
Гюльтекин
Рустамова
Из
опыта привития навыков эффективного использования времени в процессе формирования личности ученика.
Резюме
В статье рассказывается о формировании личности ученика,
о его всестороннем развитии и о привитии ему навыков эффективного использования своего времени. Автор
отмечает, что сначала нужно разъяснить учащимся понятие «время», постараться направлять их на
правильное использование времени, умение различать важные и второстепенные дела и первым делом решать
главное дело. В этом и заключается рациональное использование времени.
Автор приводит пример
одного урока по предмету «Человек
и общество», где темой является «Время и рациональная жизнь».
В статье также говорится о возможностях уроков истории в
привитии учащимся чувств патриотизма.
Rustamova
Gultakin
From the experience of imparting skills for effective use of time
during the formation of the student's personality.
Summary
The article describes the formation of the
student's personality , his all-round development and instilling him the skills
to effectively use their time. The author notes that students first need to clarify
the concept of "time" , try to guide them on the proper use of time ,
the ability to distinguish between important and minor things and the first
thing the main thing to decide . This is the time management .
The author cites the example of a lesson on the
subject " Man and Society ", where the theme is "Time and
rational life."
The article also talked about the possibility of
history lessons in instilling students feelings of patriotism.
Комментариев нет:
Отправить комментарий