Azərbaycan tarixi və ümumi tarix dərslərində
rollu oyunlardan istifadə
təcrübəsindən
Rüstəmova Gültəkin
S.Bəhlulzadə adina Xarici Dillər
Təmayüllü
gimnaziyanın
müəlliməsi
Rəyçi:
Namiq Əliyev,
tarix
üzrə fəlsəfə doktoru
Açar
sözlər: kurikulumun
tətbiqi, sinif şagirdlərinin adaptasiyası, rollu oyunlar, didaktik oyunlar, uzaq keçmişə səyahət, metodika və
texnologiyalar, bilik və
bacarıqların formalaşdırılması.
Ключевые
слова: внедрение
курикулума, адаптация учащихся V классов, ролевые игры, дидактически игры, путешествие в далёкое прошлое,
методика и технологии, формирование знаний и умений.
Key
worlds:
implementation of the
curriculum, students adaptation V classes, role play, educational games, the
journey to the distant past, technique and technology, building knowledge and
skills.
2008-2009
cu dərs ilindən respublikamızda milli kurikulum tətbiq edilir. Hal hazırda
kurikulumla dərs keçməyə başlayan ilk siniflər artıq 6-ci siniflərdə biliklərə
yiyələnirlər.
Adətən
ibtidai sinifləri bitirmiş şagirdlər orta siniflərdə keçərkən ilk zamanlar
əsasən beşinci sinifdə müəyyən çətinliklərlə qarşılaşırlar. Həmişə yəni dörd il
eyni sinif otaqinda bir müəllimdən təlim alan şagirdlər V sinifdə ayrı ayrı
fənn kabinələrini gəzməli, müxtəlif müəllimlərdən dərs almalı olurlar. Beşincilər
bu dövrdə məktəbə adaptasiyası müəyyən vaxt tələb edir. Tərcümə göstərir ki,
şagirdlərin bu dəyişikliklərdə reaksiyası eyni olmur. Bəziləri tez, bəziləri
gec adaptasiye edir.
Bəs fənn müəllimləri uşaqların bu gərginliklərini
necə aradan qaldıra bilərlər, bu zaman hansı metodlara əl almaq daha formanı
alar. Fikirmizcə uşaqların bu yaş dövründə daha çox biruzə çıxan
xüsusiyyətlərinə diqqət yetirmək prosesini onlar üçün marağlı olan şəkildə
qurmaq daha yaxşı nəticələr berər. Məlumdur ki, bu yaş dövrlərundə bütün
uşaqlar hələ öz oyuncaqlarından və oyunlardan ayrıla bilmirlər. Odur ki, onlara
yeni bilikləri öyrədərkən verilən materiala mövzulara onların gözü ilə baxmaq
onları maraq dairəsindən çıxış edərək şagirdləri yeni-yeni biliklərlə
silahlandırmaq olar. Uşaqlar oynamağı sevir. Onların uşaqlıq dunyasına rəng
qataraq, dərsi elə bir şəkildə təqdim etmək lazımdır ki, onlar həm mövzünun
imkan verdiyi şərtlər daxilində müəyyən oyun oynaya həm də, qarşıya qoyulan
təlim məqsədinə yiyələnə bilsinlər. Профессор Я.Я.Аьайев yazır
ki, hягиги тялим цчцн метод вя технолоэийалар гаршыйа
гойулмуш мягсяд вя шяраитдян асылы олараг сечилмялидир. Она эюря дя мцяллимляр
мягсяд вя шяраитя, фяння, мювзуйа, шаэирдлярин тяжрцбя вя билик сявиййясиня
эюря бцтцн тялим моделляриндян, мцхтялиф методика вя технолоэийалардан истифадя
етмялидирляр. Ясас одур ки, тялим ушаглары инкишаф етдирсин, онлара дцшцнмяк,
мцстягил фикир сюйлямяк, биликлярини тятбиг едя билмяк бажарыглары ашыласын,
онларда цнсиййят, анлашма мядяниййяти формалашдырсын» (1, с.81).
V
sinifdə tədris edilən Azərbaycan tarixi
fənni bu cür yanaşma üçün çox əlverişlidir. əsrlərdən bəri formalaşan şifahi
ədəbiyyat nümunələrmiz bir növ tarixin yaşanmışları ilə yoğrulu. Nağıllar,
əfsanələr, dastanlar uşaqlar üçün maraqlı olduğu üçün tarix fənninin tədrisində bu janrların
qəhrəmanlarını didaktik oyunlara gətirmək faydalı olar. Bu yaş dövründə uşaqlar özlərini nağı və dastanların qəhrəmanlara
bənzətməyə meyl edirlər. Məhz bu xüsusiyyətlərini nəzərə alaraq şagirdlərin
gələcəkdə bir şəxsiyyət kimi formalaşmasına müsbət təsir etmək məqsədilə
dərslikdə verilən materiallara bir növ yeni bir oyun kimi yanaşmaq olar. Bu cür
yanaşma şagirdi həm öyrədir, həmdə tərbiyə edir, onda bilik və bacarıqların formalaşmasına şərait
yaradır, yüksək əhval- ruhiyyə aşılayır. Ən əsası isə şagird öyrənməkdən həzz alır və
təlimə daha həvəslə yanaşır. Azərbaycan tarixi dərslərində müəllim şagirdlərin
yaş xüsusiyyətini nəzərə alaraq dərsi maraqlı təşkil etmək məqsədilə
təxəyyülünü işə salaraq belə didaktik oyunlar düşünüb tapır və tətbiq edir. Mən V – VI
siniflərdə bir çox mövzuları sujetli-rollu oyunların təşkilindən
istifadə etməklə tədris edirəm.
Yüxarı
siniflər hal-hazırda kurikulum proqramı ilə deyil ənənəvi üsulla dərs keçirlər. Lakin bu siniflərdə də interaktiv təlim metodlarınin tətbiqi
sinifdə ən passiv şagirddə belə dərsə maraq oyadır. Yuxarı siniflərdə ənənəvi
dərs quruluşu ilə yanaşı mövzudan asılı olaraq dəyirmi masaların təşkili,
öyrənilən mövzunun əks tərəflərdən təhlili və müzakirəsi, tarixi hadisələrin
dəyərləndirilməsi və yadda saxlanılması
fənnin tədrisi prosesində müsbət nəticələr verir. Bu həmçinin şagirdlərdə
faktları düzgün təhlil etmə və sərbəst fikir formalaşdırma bacarığının
inkişafına müsbət təsir göstərir. Azərbaycan tarixi və ümumi tarix fənlərindən
didaktik oyunlar təşkil edilərkən aşağıdakı metodiki suallara cavab verilməlidir:
Oyun
prosesində tarixi baxımda yiyələnəcəkləri bilik və bacarıqlar;
Oyunu
təşkil etmək üçün tələb olunan resurslar;
Mövzuya
uyğun oyunun qaydalarını daha səlist və az vaxt ərzində şagirdə izah etmək:
Oyunun
keçirilməsi zamanı şagirdlərin fəallığına nəzarət;
Oyuna
ayrılan vaxt və qiymətləndirmənin təşkil edilməsi;
Sadalanan
prosesi düzgün təşkil edərkən əldə etdiyim nəticə;
Proqramda
verilən mövzunun tam mənimsənilməsi;
Təlim
standartlarını yerinə yetirən dərsin təşkili;
Şagirdlərin
intelektual səviyyəni yüksəltməklə onlarda məntiqi yanaşma, müstəqil fikir
yürütmə və yaradıcı imkanlara yol
açmanın ikişaf etdirilməsi;
Dərsin
mənimsənilməsinə gərgin proses kimi yanaşmadan, onu əyləncə dolu maraq
dünyasında reallaşdırmaq:
Aərbaycan
tarixi fənnindən V sinifdə aşağıdakı aşağıdakı mövzunun tədrisi zamanı həyata
keirdiyim oyun və metodlar:
Mövzu:
Erkən şəhərlər, Üzərliktəpə, II Kültəpə.
Standartlar:
1.2.1.
dövrün öyrənilməsində maddi mənbələrin rolunu izah edir;
1.2.2.
illüstrasiya şəkil və sənədli materiallardan istifadə etməklə tarixi
tədqiqat aparır;
2.1.1.
insanların həyat tərzini və məşğuliyyətini Azərbaycan ərazisinin təbii-coğrafi
şəraiti ilə əlaqələndirir;
2.1.2.
xəritələrdə Azərbaycan ərazisində mühüm tarixi abidələri müəyyənləşdirir:
Təlimin
məqsədi:
1. Azərbaycanda orta tunc dövrünə aid maddi mənbələrin
tariximizdə rolunu izah etmək;
2. Illüstrasiyalar istifadə etməklə o dövürdə
insanların həyatını təsvir etmək;
3. Qədim dövrlərdə insanların Azərbaycan ərazisində
yaşaması üçün coğrafi mövqein xüsusiyyətlərini və əlverişli şəraiti müəyyənləşdirmək;
4. Azərbaycan ərazisindəki ilk insan məskənlərinin,
erkən şəhərlərin yerini xəritədə müəyyənləşdirmək.
Təlim forması: kollektiv və kiçik qruplarla iü
Təlim üsulu: didaktik oyun, diskussiya
Inteqrasiya: C 3.1.2.: Ü-t 3.1.2.: 2.1.2
Resurslar: İKT, xəritə, dərslik, illustrasiyalar, marker, iş
vərəqləri, flipçat, yapışqanlı lent və s.
Şagirdləri lazım olan vəsaitlərlə təmin edirəm.
Motivasiya (3dəqiqə):
Dərsin
bu mərhələsində şagirdlərə mürəciət edirəm, əgər siz o dövrdə yaşasaydınız və
yaxud da bir “zaman maşınınız” olsaydı və sizi keçmişə apara bilsəydi, o dövrə
getsəydiniz .... cümləni tamamlamadan onların üzündə necə maraq dolu ifadələr
yarandığının şahidi oldum. Və proses başlanır...
Proyektor
vasitəsi ilə qədim dövrə aid maddi mənbələrdən nümunələr və qədim şəhərlərin qalıqlarının görüntüləri
ekranda canlandırılır, şagirdlər illustrasiyalar əsasında öz fərziyyələrini
söyləyirlər, xəritədə qədim yaşayış məskənlərinin yerini müəyyənləşdirirlər.
Sonra Azərbaycan tarixinin qədim dövr elektron materialı (orta tunc dövrü)
nümayiş etdirilir.
Təlimin
məqsədinin izah etdikdən sonra şagirdləri qruplaya ayırıram. Təbii ki indiki
texnaloji inkişafın əhatəsində olan şagird birdən birə özünü uzaq keçmişdə
təsəvvür edə bilmir. Onlarda bir qədər təsəvvür oyatmaq üçün audiovizual tədris
vəsaitindən istifadə edirəm. Uyğun mövzu ilə əlaqəli görüntüləri şagirdlərin
diqqətinə çatdırıram. Burada həm coğrafiya, həm də ümumi tarix fənnlərindən
əldə etdikləri bilikləri də xatırlamağı
tövsiyyə edirəm.
Tədqiqat
sualı: İlkin şəhər
mərkəzəri hansı şəraitdə meydana gəldi?
Tədqiqatın aparılması: Qrupların hər birinə sual və tapşırıq verilir, iş
vərəqləri paylanılır. Bundan əlavə hər qrupa ayrı-ayrı xronoloji tapşırıq
verilir: oyun xarakteri daşıyan bu tapşırığın mahiyyəti şagirdlərin əvvvəkli
dərslərdə keçdiklərini necə qavramasını təyin etmək üçündür. Qruplardan ikisinə
müxtəlif illər yazılmış vərəqlər paylanılır, burada şagirdlər o illərdə baş
verən hadisələri müəyyənləşdirməlidirlər. Digər iki qrupa isə müxtəlif
hadisələr yazılmış vərəqlər paylanılır, burada isə şagirdlər hadisələrin baş
verdiyi illəri tapmalıdırlar. Dərsin sonunda tapşırığın hansı qrupda daha tez
və düzgün yerinə yetirildiyi elan edilir və şagirdlər bu oyunun qalibi olaraq
rəğbətləndirilir.
Tədqiqatın başlanğıcında bir şagird
şəhər hakimi secilir, o tacirlərin, sənətkarların, əkinçilərin, dulusçuların
nümayəndələrini yanına çağırır. Onlara tapşırır ki, Üzərliktəpəyə və II
Kültəpəyə getsinlər, ordan öz sənətlərinə uyğun məlumatlar əldə edib gətirsinlər. Ən yaxşı və düzgün məlumat verənlər hakimin ənamını
alacaq. Hakimin yanından çıxanlar öz tapşırıqlarının dalınca yollanırlar.
Tapşırıqlar bunlardan ibarət olur:
I qrup:
Tacirlər- İlkin
şəhər mərkəzləri harda salınıb? O
yaşayış evlərinin
xüsusiyyətlərini sadalayın. Xəritədə
ilkin şəhər mərkəzlərinin yerini müəyyən edin.
II
qrup: Sənətkarlar
-qədimdə əhalinin yaşayış tərzini o dövrə aid maddi nümunələrin şəkli əsasında
təsvir edin. Üzərliktəpə yaşayış yerinin xəritədə yerini tapın və haqqında
bilgilər nümayiş etdirin.
III
qrup: Əkinçilər
-Xəritədə qədim yaşayış yerini müəyyənləşdirin. Orada qədim əhalinin yaşayış
tərzini tapılmış maddi nümunələr əsasında təsvir edin.
IV
qrup: Dulusçular
- şəhər tipli yaşayış yerlərinin xüsusiyyətlərini venn dioqramında işləyin,
xəritədə onların yerini müəyyən edin. Onların tarixini zaman oxunda qeyd edin.
Məlumatın
mübadiləsi:
qruplar ayrılmış vaxt ərzində suallara cavab hazırlayır. Tapşırıqları yerinə
yetirirlər.
Informasıyanın
müzakirəsi:
cavablar müzakirə olunur yönəldici suallara şagirdlərə informasiya mübadiləsi
üçün şərait yaradılır. Şəhər hakimi hər bir nümayəndəni ayrı-ayrılıqda dinləyir
və onları topladığı məlumatlara görə rəğbətləndirir.
Qruplar
|
Mənbələrdən düzgün
Istifadə və təqdimetmə
|
Tapşırıq vaxtında yerinə yetirilib
|
əməkdaşlıq
|
Ümumi nəticə
|
I.Tacirlər
|
|
|
|
|
II Sənətkarlar
|
|
|
|
|
III. Əkinçilər
|
|
|
|
|
IV. Dulusçular
|
|
|
|
|
Nəticə
və ümumiləşdirmə:
Orta
tunc dövründə insanların həyatında baş verən dəyişiklik. Ikinci böyük əmək bölgüsü
sənətkarlıqla məhsul istehsalındakı dəyişikliklər. Uzaq şəhərlərə ticarət
əlaqələrinin yaranması və mal mübadiləsi.
Ev
tapşırığı:
internet resurslarından istifadə etməklə Azərbaycanda erkən dövr şəhərləri
mövzusunda esse yazmaq.
Orta
tunc dövrü maddi mənbələrinə aid şəkillər əsasında slayd hazırlamaq.
Qiymətləndirmə
meyarları
1) Izahetmə
2) Müəyyənetmə
Formativ
qiymətləndirmə:
Zəif
|
Orta
|
Yüksək
|
Erkən şəhərlərinöyrənilməsində
maddi mənbələrin rolunu
müyyən edir
|
Maddi mənbələrin rolunu sualların köməyi ilə izah
edə bilir
|
Maddi mənbələrin rolunu əsaslandıraraq izah edir
|
Erkən şəhərləri tanıyır, xəritədə yerini göstərə
bilmir
|
Xəritədə erkən şəhərlərin yerini çətinliklə
müəyyən edir
|
Xəritədə erkən şəhərlərin yerini müəyyənləşdirir
|
Dərsin
yekununda şagirdlər həm meyarlara, həm də əlavə verilən tapşırığı daha tez və
düz yerinə yetirdiklərinə görə qiymətləndirilir. Dərs prosesində oyunun
mahiyyəti şagirdlərdə düşüncə tərzini formalaşdıraraq, onların keçmişə bir
xəyali səyahətindən tarixi hadisələrə baxışı müzakirələrdə dinlənilir. Əlavə tapşırıqda birincilik qazanmış
şagirdlər xüsusi qeyd edilir, onların sualları və verilən cavablar dinlənilir.
Tarix
maraqlı hadisələrlə, görkəmli şəxsiyyətlərin həyatından örnəklərlə zəngin
fənndir. Bundan istifadə edərək şagirdlərə
müsbət keyfiyyətlər aşılamaq
olar. Gənclərimizin şəxsiyyət kimi formalaşmasında tarix fənninin rolu
danılmazdır.
Məqalənin
elmi yeniliyi: ondan
ibarətdir ki, burada ilk dəfə didaktik oyunlardan rollu oyunlardan istifadə
etməklə tarix fənninə marağın artırılması rolları göstərilmişdir.
Məqalənin
praktik əhəmiyyəti və tətbiqi. Məqalədə irəli sürülən müddəalardan, didaktik oyun metodlarından
tarix fənninin mənimsədilməsində bütrün fənn müəllimləri, eyni zamanda yuxarı
məktəbəqədər yaşlı uşaqların dünyagörüşünün
formalaşdırılmasında tərbiyəçilər faydalana bilərlər.
Nəticə etibarilə deməliyik ki, təlim prosesində İKT və
digər interaktiv təlim üsullarından istifadə etməklə təlim keyfiyyətini
yüksəltmək, didaktik oyunlar metodundan istifadə edərək təlimə şagirdlərin
marağını artırmaq olar.
Istifadə
edilmiş ədəbiyyat.
1. Аьайев Я.Я. Тялим просеси:
яняня вя мцасирлик. «Адилоьлу» няшриййаты, Бакы, 2006.
2.
Sadıqov F.B. Pedaqogika, Bakı, 2006.
3. Rüstəmov F., Paşayev Ə. Pedaqogika
(yeni kurs). Bakı, 2002.
4. Mahmudlu Y., Cabbarov H., Hüseynova
L., Azərbaycan tarixi V sinif (dərslik), “Təhsil”, Bakı, 2012
Рустамова Гюльтекин
Использование ролевых игр на
уроках
истории Азербайджана и Всеобщей
истории.
В статье рассказывается об
использовании методов интерактивного обучения как в V-VI классах c
внедрением курикулума, так и в старших классах, где обучение проводится
традиционными методами. В начале статьи автор рассказывает
об особенностях учащихся 5-х
классов, которые только что начали получать знания по разным предметам от
разных преподавателей, и об их постепенной адаптации. Автор отмечает, что в
таких условиях очень важно создание на уроке таких условий, где дети
почувствовали бы себя раскованно, где им было бы интересно. С этой целью автор предлагает использовать дидактические
ролевые игры и отмечает эффективность
таких уроков.
Summary
Rustamova Gultekin
Using role-playing games in the classroom
Azerbaijan's history and world history .
The article
describes the use of interactive teaching methods in classes V-VI c
implementation of curriculum , and in high school, where the training is
conducted by traditional methods. At the beginning of the article the author
talks about the students 5th grade who had just started to gain knowledge on
different subjects from different teachers and their gradual adaptation . The
author notes that in such circumstances, it is important to create an
environment in the classroom where children would feel at ease , where they
would be interested. To this end, the author suggests using didactic role
playing and notes the effectiveness of these lessons.
Комментариев нет:
Отправить комментарий